På vilka grunder får hyresvärd säga upp ett lokalhyresavtal?

Hej Christer heter jag.

Jag hyr en liten lokal nere i centrum (Göteborg). Mitt ex har den som en thaimassage. Fick ett samtal från en jurist på Fastighetsägarna, en jurist Ola. Ringde och sa att dom säljer sex i lokalen. Jag vet inte om dom gör det eller inte, det är det det handlar om. Har bett om en polisutredning, men han ville prata om det. Jag sa att jag vvill se någon utredning.

Jag förstår att vissa massager gör en del dåliga saker.

Så min fråga är. Kan han bara ringa och säga att dom ska flytta, jag vet inte om han hittar på eller inte. Vill ha något som bevisar att han har rätt innan jag skriver på ett papper om att flytta ut.

Hoppas ni förstår min fråga

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du undrar om en hyresvärd behöver ha en saklig grund som skäl för att säga upp ditt hyreskontrakt avseende en lokal.

Hyresavtal skrivs för obestämd eller bestämd tid. Om avtalet är skrivet för bestämd tid upphör det att gälla när det sägs upp om det varat i mer är nio månader. Avtal som skrivs för obestämd tid ska alltid sägas upp för att upphöra att gälla (12 kap 3 § JB). Uppsägningen ska vara skriftlig och innehålla bakomliggande skälen till uppsägningen (12 kap 8 och 58 § JB).

När hyresförhållandet varat mer än nio månader får du som hyresgäst ett så kallat indirekt besittningsskydd. Skyddet innebär att du har rätt till ersättning när avtalet sägs upp om det inte finns ett sakligt skäl till varför hyresvärden säger upp avtalet. Ett sådant sakligt skäl utgörs av en så kallad besittningsbrytande grund.

De besittningsbrytande grunderna är som följer: 1. du som hyresgäst har åsidosatt dina förpliktelser i så hög grad att avtalet skäligen inte bör förlängas, 2. huset ska rivas, 3. huset ska genomgå en större ombyggnad, 4. hyresvärden i annat fall har befogad anledning att upplösa hyresförhållandet eller 5. hyresvärden begär ändrade hyresvillkor som får ses som skäliga, (12 kap 57 § JB).

I ditt fall är den fjärde punkten som blir relevant. Regeln är utformad för att kunna omfatta flera vitt skilda situationer. Om hyresvärdens anledning ska ses befogad eller inte får därför bedömas från fall till fall. I din situation då din hyresvärd har kontaktat en jurist för att förmedla informationen om att de misstänker att det föregår olaglig verksamhet i lokalen är detta, om det är sant, en saklig grund för uppsägning av hyresavtalet. Då du skriver att du inte är särskilt insatt i verksamheten råder jag dig att ta ett samtal med juristen som kontaktat dig för att gå vidare med nästa steg. Förhoppningsvis kan juristen under ert möte gå igenom de bevis de har m.m. och du därefter ta ställning till om du ska bestrida deras uppsägning eller inte.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Nicolina AbaasRådgivare