På mitt jobb blev vi lovade ersättning för att flytta semestern, och nu vill arbetsgivaren inte betala. Vad kan jag göra?

Hej! på min arbetsplats blev vi erbjudna 8000kr/vecka om vi flyttade vår semester från semesterperioderna till hösten samma år. Nu vägrar vår arbetsgivare att betala ut de extrapengarna som var lovade och säger att det var den förra Vd:n på företaget som lovade detta och då när de bytt och den nya säger att budgeten inte tillåter detta. Hur ska vi ställa oss till detta?

Lawline svarar

Hej!

Enligt Semesterlagen 12 § (här) ska semestern förläggas så att arbetstagaren får en sammanhängande semester på fyra veckor någon gång under perioden juni-augusti, om inte annat har avtalats.

Det inte ovanligt att personal får betalt för att skjuta upp semestern. Görs detta bör det ske i ett skriftligt avtal, så att alla inblandade parter vet vad som har avtalats.

På Unionens hemsida finns det information om vad som gäller om man behöver avbryta eller ändra sin semester, se länk här.

Jag rekommenderar att du tar kontakt med facket. Om du har fler frågor kan du ringa till till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öpppet måndag till fredag 10:00-16:00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare