Övervåld vid ingripande

Jag blev misstänkt för snatteri och personen som skulle kontrollera mig hade inte presenterat sig eller nåt istället började han kolla på min jacka. Jag vägrade ställa upp på det , och vände mig om för att gå därifrån. Då slog han med fjäder batong tvärs över min rygg. Jag fick panik och började nu springa men tappade luften och föll ner på marken. Jag bröt armen samt hade stora öppna sår på händerna och knäna. jag svimmade också. Nu har jag anmält honom för övervåld samt kränkningen. Han har sagt i förhör att jag slog flera slag mot honom efetr att jag har svimmat. Grejen är att med bruten arm, liten hjärnskakning och stora öppna sår så kunde jag inte ens försvara mig knappast men han nekar. Han är också ordningsvakt på butiken och han misstänkte att jag tog nåt men hade inte sätt när jag gjorde det. Va gör jag????

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Du nämner i din fråga att du har anmält händelsen (jag antar att detta har gjorts till polis), samt att förhör har förekommit med ordningsvakten. Jag antar således att polisen har inlett en förundersökning om brott. De omständigheter du berättar låter som omständigheter som talar för din sak, du bör således uppge för polisen/åklagaren hur du har uppfattat händelsen. I det fall att målet går till rättegång kommer de omständigheter du anger vägas mot vad som i övrigt framgår av polisens utredning samt vad ordningsvakten uppger.

Det du kan göra är således att på bästa sätt (liknande du har gjort nu) ange hur du har uppfattat händelsen och framföra omständigheter som talar till din fördel. Sedan är det domstolens uppgift att ta ställning till om de anser brott styrkt eller inte.

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare