Översättning av utländskt vigselbevis

Jag har gift mig i Thailand. Behöver jag översätta vigselbeviset åt skattemyndigheten?

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline!

I utlandet kan du gifta dig inför antingen en svensk eller en utländsk myndighet. Precis som du skriver ska man efter vigseln i utlandet visa ett intyg för Skatteverket om att vigseln ägt rum. Intyget ska vara en vidimerad kopia på vigselhandlingen och om du har gift dig med en aldrig folkbokförd person är det bra om du visar upp en kopia av din makas eller makes pass för Skatteverket.

Ett utländskt vigselintyg behöver inte vara översatt utan kan lämnas in på originalspråk. Om intyget redan skulle vara översatt ska dokumentet på originalspråk bifogas med översättningen.

Mer information om äktenskap och utländska vigslar hittar du på Skatteverkets hemsida: https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/aktenskapochpartnerskap.4.18e1b10334ebe8bc80004956.html

Hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor kan du ställa dem här.

Vänligen,

Egzon KalludraRådgivare