Överlåtelseförbud; Obligationsrättslig och sakrättslig bedömning.

Hej;) jag fick just reda på att den häst jag sålde för ca 1 år sedan nu blivit såld till ridskola! Och i det kontraktet vi skrev när jag sålde skrev jag klart och tydligt att hon inte fick lånas ut eller säljas till ridskoleverksamhet ?! Detta måste räknas som ett kontrakts brott? Hur gårman vidare? Vad kan och borde jag göra?mvh hannamagnussob

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

Din fråga aktualiserar såväl obligationsrättsliga frågor (vad som gäller mellan dig och köparen) och sakrättsliga frågor (vad som gäller mellan dig och ridskolan som köpt hästen av din köpare). Sakrätten är ett snårigt område och jag ska i den delen försöka skriva så lättförståeligt som möjligt.

Utgångspunkten vad gäller förhållandet till köparen är att denne är bunden av vad ni kommit överens om i ert avtal (pacta sunt servanda). Detta innebär, precis som du är inne på, att han gör sig skyldig till kontraktsbrott som kan leda till skadestånd m.m. ifall det av dig uppställda överlåtelseförbudet åsidosätts av honom.

När det gäller förhållandet till den ridskola som köpt hästen, föreligger vad som brukar kallas ett oklart rättsläge. Faktum är att det saknas ledande rättspraxis. Det finns emellertid tre alternativa utgångar, varav endast den första är helt bulletproof;

1. Om ridskolan inte är medveten om att du och din köpare kommit överens om att hästen inte får säljas till en ridskola, kan du inte återkräva hästen av ridskolan.

2. Om ridskolan är medveten om att du och din köpare kommit överens om att hästen inte får säljas till en ridskola, kan du a) återkräva hästen direkt från ridskolan eller b) inte återkräva hästen från ridskolan. Det är här det föreligger osäkerhet, och min uppfattning är att varje alternativ har en 50/50-chans.

Det kan kort noteras att det i ditt fall dels rör sig om ett oneröst förvärv (dvs jag förutsätter att din köpare sålt hästen till ridskolan och inte givit bort den i gåva) och dels om lös egendom. Överlåtelseförbud vas gäller fast egendom (=fastigheter) har kommit under Högsta Domstolens bedömning i NJA 2010 s. 390. Högsta domstolen konstaterar att en föreskrift om överlåtelseförbud vid köp endast gäller parterna emellan, men att sådan vid gåva gäller även mot köparens borgenärer. Möjligen kan det argumenteras för att samma synsätt ska anläggas när det gäller lös egendom.

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning för att stämma motparten rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger

Lawline RådgivareRådgivare