FrågaAVTALSRÄTTGåva31/07/2013

Överlåtelseförbud fastighet

Gåvobrev för fastighet med förbehåll, kan den tvångsförsäljas? Vad betyder att "Gåvan får inte utan övriga gåvotagarnas tillstånd överlåtas eller pantsättas"? Vi är 5 st som är emot försäljning, 1 st vill sälja sin del. Vad kan hända om den delägaren går till Tingsrätten?

Lawline svarar

Hej,

Förutsatt att överlåtelseförbudet avseende fastigheten intagits i gåvohandlingen vilket jag uppfattar att det gjorts, är detta giltigt under gåvomottagarnas livstid. Detta kan utläsas motsatsvis av 4 kap 3 § och 4 kap 29 § jordabalken (https://lagen.nu/1970:994).

Normalfallet vid samäganderätt är att vem som helst av delägarna kan ta sig ur detta genom att sälja sin del till de andra eller framtvinga tvångsförsäljning. Detta gäller dock inte vid gåva om det samtidigt finns ett överlåtelseförbud. Personen som vill sälja sin del får alltså försöka komma överens med de andra ägarna för att kunna sälja.

Hoppas detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare