Överlåtelse av pantbrev

Hej

Vi köpte en fastighet under 2014 och i avtalet som mäklaren tagit fram och även muntligen framgick att INGA pantbrev kommer att följa med fastigheten, då säljarna avser att flytta dessa till andra fastigheter.

Vi ifrågasatte detta, då vi hade för oss att pantbrev alltid följer fastigheten, men mäklaren sa att säljarna har kollat detta och att det nu är så.

Vi tror givetvis på mäklaren och tar därav ut nya pantbrev till en kostnad av 38.000:-. Några veckor efter att köper registrerats återkommer mäklaren och gratulerar oss för att vi fick behålla pantbreven och detta alltså inte gick igenom. Vi anser här att mäklaren farit med stor okunnighet och gjort att vi fick betala 38.000:- för extra pantbrev som vi inte har användning av. Mäklaren var helt oförstående när jag sa att vad ska vi med dubbla pantbrev till?

Vi har försökt att ändra tillbaka detta vid inskrivningsmyndigheten utan att ha lyckats.

Vi har också talat med en lokal jurist som ser det svårt att stämma mäklaren för någonting, då det finns ett avtal.

Vi anser att mäklaren har varit okunnig och vilselett oss som konsumenter, och har åsamkat skadat oss med 38.000:-

Även banken ifrågasatte detta när vi övertog fastigheten, men även då stod mäklaren på sig och sa att det är så och att det stämmer.

Hur mycket kan en mäklare vilseleda en konsument? Det står tydligen helt klart att man inte får flytta pantbrev från fastigheten ( såvida det inte är specialfall, har vi förstått)

Vi vill helt enkelt ha tillbaka våra 38.000:-

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Det är helt riktigt att pantbrev är knutna till en specifik fastighet och inte kan flyttas mellan olika fastigheter. Vad säljaren borde ha gjort - och fastighetsmäklaren skulle informerat om - är att säljaren ska lösa sina lån hos banken och därigenom få tillbaka sina pantbrev för att överlämna dessa till er.

Din fråga om skadeståndsskyldighet och mäklarens ansvar beror på vad som står i köpeavtalet. Om det där framgår att det finns pantbrev som ska lämnas över så är det svårt att kräva skadestånd. Om det däremot står det motsatta så har inte säljaren givit korrekt information enligt avtalet, så även mäklaren. Vilseledandet (avtalsbrottet) innebär att ni har rätt till skadestånd till täckande av de extra utgifter och andra kostnader ni har haft med anledning av ert tecknande av nytt pantbrev. Dock kan inte skadan uppgå till de 38 000 kr som ni tecknat nytt pantbrev för. Detta är ingen förlust i skadeståndslagens mening. Jag förstår inte helt utifrån din fråga hur du menar att detta skulle vara en ersättningsgill kostnad för er. Pantbrevet i sig själv är endast en säkerhet i fastigheten som ni sedan själva väljer om ni vill belåna eller inte. Värdet pantbrevet representerar är därmed i sig själv ingen kostnad för er.

Däremot kostar det pengar att få ett pantbrev utfärdat (2% av pantbrevsbeloppet plus administrativ avgift), samt eventuell kostnad att avregistrera detta om ni inte vill ha det kvar. Detta är kostnader som ni skulle kunna kräva ersättning för från mäklaren eller säljaren. Om ett sådant krav bestrids återstår att väcka talan (stämma) i tingsrätten, som slutligt avgör om ni har rätt till skadestånd.

Avseende mäklarens okunskap och felaktiga information kan åtgärder vidtas genom Mäklarsamfundets ansvarsnämnd. Auktoriserade mäklare är skyldiga att följa Mäklarsamfundets etiska regler och tillämplig lagstiftning. De etiska reglerna är emellertid övergripande och reglerar inte i detalj just er situation. Det framgår dock att arbetet ska utföras enligt god mäklarsed, att mäklaren har en skyldighet att vara tydlig i information och i avtal för att missförstånd ska undvikas samt att mäklaren ska ha tillräcklig kunskap och erfarenhet för att erbjuda en fullgod mäklartjänst. Vad som avses med god mäklarsed framgår närmare i fastighetsmäklarlagen. I 16 och 17 §§ i nämnda lag framgår bl.a. att fastighetsmäklaren ska kontrollera vem som har rätt att förfoga över fastigheten och vilka inteckningar, servitut och andra rättigheter som belastar den. Fastighetsmäklaren ska vidare lämna uppgifter till köparen som har betydelse för köpet.

Den kunskapsnivå och den information som mäklaren lämnat enligt din beskrivning rimmar inte med vad man kan förvänta sig enligt dessa regler. Om ni vill gå vidare med ärende kan ni vända er till ansvarsnämnden. Finner denna att fastighetsmäklaren misskött sig, kan den överlämna frågan om påföljd till Mäklarsamfundets disciplinnämnd och till Fastighetsmäklarinspektionen. Som yttersta konsekvens kan en mäklare som misskött sig mista sin mäklarlicens.

Behöver du ytterligare hjälp med att utifrån avtalet och övrigt underlag bedöma och driva frågan vidare denna fråga är du välkommen att maila oss på info@lawline.se.

Mvh

Rådgivare