Överlåtelse av hyresavtal vid dödsfall

Hej!

Min pappa gick hastigt och oväntat bort för ca 1 vecka sedan. Jag är 17 år och jag bodde tillsammans med pappa i en hyresrätt. Min syster på 19 år och mamma bor i en annan hyresrätt (liten 1:a). Mina föräldrar är inte gifta eller sambos men var tillsammans. Min syster har varit skriven på vår hyresrätt i 18 år men folkbokförde sig hos sin mamma för 6 månader sedan. Jag pratade med vår hyresvärd, Stockholmshem, och de sa att generellt så kan jag inte ta över kontraktet då jag är under 18 år, min syster kan inte ta över kontraktet då hon har avbrutit det varaktiga boendet när hon folkbokförde sig på den andra adressen och min mamma har ingen juridisk koppling till min pappa. Finns det något sätt jag, min syster, min mamma eller annan släkting kan ta över hyreskontraktet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Till att börja med vill jag beklaga sorgen för din pappas bortgång.

Bestämmelser om hyresavtal hittar vi i 12 Kap. Jordabalken (JB).

Vissa krav
För att ett hyresavtal ska kunna överlåtas finns det en del punkter som måste uppfyllas så att du kan ta över hyresavtalet.

Först och främst måste hyresvärden godkänna att du kan ta över kontraktet. Om hyresvärden väljer att inte godkänna överlåtelsen kan du vända dig till hyresnämnden. De kan välja att ändra hyresvärdens beslut eller fastställa det. De hyresnämnden brukar bedöma är bland annat om de anser att du har möjlighet att betala hyran samt om du vart känd hos dem för att ha ett störande levnadssätt. 12 Kap. 32 § JB.

För det andra så måste du ha bott tillsammans med din far varaktigt i lägenheten, alltså under en längre tid. Du framför i din fråga att du bott med din pappa i 17 år och detta ska anses uppfylla kravet, varaktigt bosatta tillsammans. 12 Kap 34 § JB

Slutligen är huvudregeln att man måste vara över 18 år för att kunna ta över ett hyresavtal. Detta gäller de flesta sortens avtal då minderåriga inte får ingå avtal utan samtycke av föräldern 9 Kap. 1 § Föräldrarbalken (FB).

Dock finns det undantag som gör att du kan ta över kontraktet som 17 åring. För att undantaget ska kunna aktualiseras ska din vårdnadshavare, i ditt fall din mamma, godkänna avtalet. Först då kan du som minderårig ingå ett bindande avtal. 9 Kap. 6 § FB. Som jag förstått det har du redan ett godkännande eftersom din mamma vill att du ska ta över hyresavtalet.

Hur du bör gå tillväga
Jag tycker att du ska kontakta hyresnämnden och förklara situationen till dem. Då du bott med din pappa i 17 år är kravet för varaktigt boende tillsammans uppfyllt, det ger dig rätten att kunna ta över hyresavtalet. Men detta förutsatt att ni kan betala hyran varje månad. Om du kan visa att ni kan göra det, ska du kunna ta över avtalet trots att du är under 18 år, med din mammas godkännande.

Om jag förstod rätt så vill även din mamma och syster flytta in hos dig? Om de har fast inkomst varje månad så kan det vara till er fördel att visa detta till hyresnämnden för att försäkra dem att ni har ekonomin att betala. Det är upp till hyresnämnden att ta det slutgiltiga beslutet. Godkänner hyresnämnden så får du ha kvar lägenheten.

Sammanfattning
Trots att du är under 18 år är det möjligt för tid att ta över hyresavtalet. Gå till hyresnämnden och förklara situationen du befinner dig i. Framför att ni kan betala och ta även med din mammas samtycke om att du får ingå ett avtal trots att du inte fyllt 18 år.

Hoppas du fick svar på din fråga. Jag håller tummarna för er, hoppas det löser sig!

Med vänlig hälsning,

Masis VardanianRådgivare