FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt31/07/2021

Överlåtelse av andel i ägarlägenhet

Hej.

Jag har köpt lägenheten för att ha den som utflyttningslägenhet till mina barn. När lägenheten köptes rekommenderade mäklaren att köpet går med 90% av lägenheten äger jag och 10% min son som skulle bo i lägenheten. Nu är det dotter tur att flytta ditt? Hur kan vi göra att flytta de 10% ägande från sonen till dotter? Gåvobrev?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Det enklaste sättet för att överlåta egendom är genom gåva. Här utgår jag från att det handlar om en ägarlägenhet och inte en bostadsrätt. Vid överlåtelse av en ägarlägenhet genom gåva krävs då att formkraven enligt jordabalken (JB) ska vara uppfyllda (4 kap. 29 § JB). Bland annat krävs att en köpehandling ska upprättas skriftligen med uppgift om köpeskilling, överlåtelseförklaring och vilken egendomen som avses (4 kap. 1 § JB).

Jag föreslår att ni tar hjälp av en jurist eller någon kunnig person för att upprätta gåvobrevet och för att kunna se till att allt går i enlighet med jordabalkens regler. Ni är även välkomna att ta kontakt med en av Lawlines jurister.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Nabyiel MarionellRådgivare