FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet20/05/2018

Överlåta ägarandel av fastighet mellan sambos

Min sambo äger ett hus sen tidigare, där jag nu bott i 5 år. Jag äger ingen del av huset i nuläget, och min sambo står på lånet.

Nu vill vi dela på ägandet av huset, hur går vi enklast tillväga?

Gåvobrev? Giftermål? Till saken hör att vi har två gemensamma barn.

Dessutom, i förlängningen vill vi bygga ut huset. Måste då lånen skrivas om (med följd ny sämre ränta + amorteringskrav) - eller går det att göra på ngt annat sätt om jag vill ta ett lika stort lån som min sambo nu har?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör vad som krävs av dig för att överta en ägarandel av fastighet som din sambo är ensam lagfaren ägare på.

Din sambo äger ett hus sedan tidigare som du har flyttat in i. Du vill nu också stå som ägare på huset.

Formenlig överlåtelse

Det enklaste sättet för att uppnå samäganderätt är att det sker en formenlig överlåtelse av fastigheten från din sambo till dig. Det innebär att överlåtelsen måste uppfylla vissa krav motsvarande kraven som ställs vid ett fastighetsförvärv. Det är samma regler som gäller vid gåva eller köp av fastighet.

För att förenkla, du och din sambo måste upprätta en skriftlig överlåtelsehandling som, enligt 4:1 Jordabalken, ska innehålla:

1. En överlåtelseförklaring (vem som är säljare och köpare och vilken fastighet som avses, det enklaste är att inskriva fastighetsbeteckningen)

2. Köpeskilling (Om ingen köpeskilling ska avges är det istället fråga om ett gåvobrev och då ska anges hur stor andel av fastighet som ska ges bort.)

3. Underskrifter av dig och din sambo

Ansökan om lagfart ska göras inom tre månader efter förvärvet

När överlåtelsen har gått till såsom ovan beskrivits ska du även ansöka om lagfart för att registreras som ägare till fastigheten. Detta ska du göra inom tre månader efter det att du erhållit en del av fastigheten. När du ansöker om lagfart ska du även bifoga överlåtelsehandlingen. Detta går att göra direkt på Lantmäteriets hemsida:

https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-agare/Ansok-om-lagfart-eller-inskrivning-av-tomtratt/

Om det kommer röra sig om en försäljning av halva fastigheten kan skatt bli aktuell på ev. vinst beroende på vad man sätter köpeskillingen till och vad fastigheten hade för anskaffningsvärde.

Övertag av bolån

Vad som krävs för att du ska ta över bolånen är svårt att avgöra. Den här frågan gör din bank bedömning i. Bolån grundar sig på dina ekonomiska förhållanden.

Om du också väljer att bli låntagare på huset är det dock inte fråga om en gåva eftersom huslånet ses som en erlagd köpeskilling (vid gåvoöverlåtelse är köpeskillingen noll).

Giftermål?

Gåva och köp är alltså aktuellt vare sig ni är gifta eller ej, om ni är gifta måste dock gåvan registreras. Mer om hur ett gåvobrev kan se finns att hitta här: http://www.lantmateriet.se/globalassets/fastigheter/andra-agare/handledningar-och-information/andring-av-agarforhallande-vid-gava.pdf?_t_id=1B2M2Y8AsgTpgAmY7PhCfg%3d%3d&_t_q=g%C3%A5va&_t_tags=language%3asv%2csiteid%3a1292803d-1ca5-4868-94c0-8fa376e6f130%2candquerymatch&_t_ip=78.71.232.100&_t_hit.id=LMSE_DataAbstraction_Media_GenericMedia/_fad85121-e61d-4817-9bdd-0ddf566df90b&_t_hit.pos=2

Partiell bodelning är ytterligare ett alternativ om ni gift er. Hjälp med att upprätta korrekta gåvo-, köpe- eller bodelningshandlingar kan ni få hos en familjejurist.

Sammanfattning

Oavsett om det rör sig om köp (om du väljer att ta över bolånet) eller gåva (om du inte väljer att ta över en del av bolånet) ska en giltig överlåtelse göras enligt formkraven uppställda i 4:1 Jordabalken. Vidare ska du registreras som lagfaren ägare.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Linnéa CarnrotRådgivare