Överklagan av avslag om skuldsanering

Hej.jag har fått avslag på min skuldsanering pga att det uppkommit någon ny skuld under utredningen,men dom uppkom innan inledandet,ska jag överklaga beslutet,och är det helt kört för mig nu att kanske söka skuldsanering igen?dom flesta skulder jag har gäller underhållsstöd och från trafikfärsäkringsföreningen

Men jag har idag tecknat både bilförsäkring som jag betalar samt att jag betalar underhållsstödet,tacksam för ert svar..

Jag har barn hemmaboende som blivit väldigt drabbade av min dåliga ekonomi och fick därför vid inledandet ner betalningstiden till 3 år

Mvh

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du aldrig fick skuldsanering utan fick avslag på din ansökan.

Eftersom du förklarar att skulden uppkom innan inledandet av prövningen samt att de motiverat avslaget pga den uppkomna skulden kan du överklaga och hoppas på att beslutet ändras då uppgifterna det grundar sig på inte stämmer. Om du bestämmer dig för att överklaga måste du göra detta inom 3 veckor från beslutet till den tingsrätt där du är bosatt. Du skickar din överklagan till kronofogdemyndigheten, skuldsaneringslagen 45§.

Avslaget på ansökan innebär inte att du inte kan ansöka igen, utan det är bara att söka igen. Skatteverkets motivering kring varför ansökan inte beviljas är en bra vägledning kring om det är lämpligt att ansöka igen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare