FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/06/2021

Överklaga till hovrätten

Hej, Jag undrar om det finns statistik på hur ofta åklagare överklagar en friande dom? Det handlar om en stöld i butik (omkring 4000kr) tingsrätten gav en friande dom. Det fanns dock skiljaktiga meningar där rådmannen och en utav nämdemännen ansåg att det fanns tillräckligt med bevisning. Min fråga är alltså, hur ofta överklagar åklagaren sådanna fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga. Det finns ingen känd statistik avseende hur ofta åklagare överklagar en friande dom. Men det brukar vara ganska vanligt att det görs om tingsrätten friar helt. Ibland krävs det prövningstillstånd för att hovrätten ska ta upp målet. Det går inte heller att förutse hur domstolen dömer i de enskilda fallen.

Jag hoppas du fick svar på din fråga

Aya AlwanRådgivare