Överklaga socialstyrelsens beslut

HEj mitt namn är Malin, och jag bor tillsammans med min min sambo Emilia. jag är gravid och ska få barn inom en månad, socialen har varit hemma hos oss, en gång och nu ska dom sätta mig på ett mamma hem den 13 mars, pga. det va lite stökigt hemma, socialen nekar mig till att få bo med min sambo efter denna resa på mamma boendet. min fråga till er får man göra så här mot någon innan dom vet hela sanningen ????? MVH Malin

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett av socialtjänstens uppdrag är att säkerställa att barn och ungdomar har en trygg och bra uppväxtmiljö. Ibland kan det vara svårt att få en bild av hur en familj fungerar och man kan därför behöva titta lite närmare på samspel, anknytning och andra faktorer som är viktiga för ett barns utveckling. Det är vanligt att man använder utredningshem där man både kan utreda familjens situation och eventuella hjälpbehov samt att säkerställa att det lilla nyfödda barnet får alla sina behov tillgodosedda.

En utredning inleds enligt 11 kap. 1 § socialtjänstlagen och ska inte göras mer omfattande än vad som är motiverat av omständigheterna i ärendet. En utredning ska inte heller bedrivas så att någon utsätts för skada eller olägenhet, se 11 kap. 2 § socialtjänstlagen.

En familj kan i vissa fall vara i behov av stödinsatser parallellt med att en utredning pågår. Ett exempel på behov av omedelbara stödinsatser kan vara när det konstateras allvarliga brister i anknytningen mellan en nybliven mamma och ett spädbarn. Insatser i form av t.ex. familjepedagogiskt stöd kan behöva sättas in i familjen samtidigt som utredningen pågår. Beslut kan också fattas om att barnet eller hela familjen ska utredas på ett utredningshem

Min rekommendation är att du överklagar detta beslut om att bli satt på ett utredningshem. Detta görs till förvaltningsdomstolen och på så sätt kan du få till stånd en prövning av huruvida detta ingrepp har gått rätt till, överklagan måste ske inom tre veckor från beslutet. Du kan även klaga på socialstyrelsens agerande till Inspektionen för vård och omsorg (IVO), se här. Om du önskar hjälp med att överklaga beslutet kan du kontakta oss på info@lawline.se

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare