Överklaga beslut från myndigheter

Hej.

Jag är i en process med ansökan om personlig assistent. När jag träffade handläggaren tog jag upp mina behov samt lämnade in papper på hur lång tid mina grundläggande behov tar i tid. Sen får jag utredningen och de har inte bemöt tiden utan hittat på en egen tid utan att träffa mig i dessa situationer. Hur går man vidare med denna lögn?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!
Om beslutet inte fattats så bör du höra av dig och fråga dem varför de inte använt dina tider i utredningen. När beslutet sedan är fattat kan du överklaga beslutet. För att få överklaga krävs följande enligt 22 § förvaltningslagen (https://lagen.nu/1986:223#P22S1): - Att beslutet angår dig vilket det bör göra i detta fall eftersom du utredningen handlar om dig.
- Att beslutet går dig emot. Detta betyder att om beslutet som fattas på grund av utredningen ger dig personlig assistans så kan du inte överklaga trots bristfällig utredning.
- Beslutet måste kunna överklagas. Detta regleras i speciella lagar.
Eftersom det handlar om personlig assistans utgår jag i detta svar från att ansökan görs genom lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (förkortad LSS). Enligt 27 § LSS (https://lagen.nu/1993:387#P27S1) så får beslut om personlig assistans överklagas.

Slutsatsen av detta blir alltså att du får överklaga beslutet om de inte medger personlig assistans på de villkor du har ansökt eftersom beslutet då går emot dig. När du överklagar beslutet så kommer socialnämnden att pröva deras beslut en gång till, de går en så kallad omprövning. I denna prövning kommer de att titta om de gjort något fel eller om det framkommit någon omständighet som gör att de bör ändra sitt beslut. Detta enligt 27 § förvaltningslagen. Om de inte anser det kommer de att skicka överklagandet till förvaltningsdomstolen som då gör en egen prövning av frågan.

Om du väljer att överklaga så bör du framföra att du lämnat inte tider och att de valt att inte beakta dessa och använda egna tider. Socialnämnden kan då i sin omprövning bedöma om de tycker att detta är fel och om målet lämnas till förvaltningsrätten kan de ta ställning till tiderna.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsning

Hanna GustafssonRådgivare