FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt20/08/2016

Överklaga beslut från LÖF

Hur kan jag överklaga ett beslut från LÖF angående en misslyckad operation?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I första hand kan du kontakta din handläggare som du haft i ditt ärende ifall det är några oklarheter som kan behöva redas ut. Det går även att lämna klagomål till LÖF:s klagomålsfunktion om det rör hur ärendet har blivit behandlat. Men som jag förstår på din fråga rör det sig om ett beslut som du anser är felaktigt, det man kan göra är att kontakta Patientskadenämnden som då kan yttra sig i ärendet. De har en rådgivande funktion men ska verka för att tillämpningen av patientskadelagen och patientersättningslagen blir enhetlig och det finns möjlighet att LÖF ändrar beslutet efter nämndens yttrande. Du kan begära prövningen inom sex månader efter du fått ditt slutgiltiga beslut, det är klagomålsfunktionen hos LÖF som handlägger en överklagan till Patientskadenämnden innan den skickas dit.

Det finns även en möjlighet att få det prövat i allmän domstol, även här gäller en tidsgräns på sex månader. Om du vänder dig till domstol så kan dock processen bli dyrare då du eventuellt kan behöva anlita ombud och domstolen tar en summa för att väcka talan. Att ta en fråga till Patientskadenämnden är däremot helt kostnadsfritt.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare