FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt17/03/2020

Överklaga beslut av försäkringsbolag

Hej

Jag och min bror förlorade våran mor förra året.

Hon hade varit hemmavarande under de senaste åren pga att hon varken kunde eller ville ha kontakt med livet utanför.

De enda människorna hon träffade var hemtjänst och oss i familjen då och då.

Allt har gått bra förutom att när vi gick igenom vad som var kvar så

visade det sig att alla guldsmycken var borta.

Vi gjorde en polisanmälan och en anmälan till mammas försäkringsbolag If.

If sa att det inte var ett försäkringsärende då det inte fanns en specifik händelse.

Gjorde en överklagan som samma handläggare på If hanterade.

Kan det verkligen vara rätt?

Med vänlig hälsning

GL

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Försäkringsbolagens klagomålshantering

Det finns regler om klagomålshantering som alla försäkringsbolag måste följa, men klagomålshanteringen kan se lite olika ut beroende på vilket försäkringsbolag det är. Ett bra tillvägagångssätt kan vara att först och främst vända dig till handläggaren som har handlagt ditt ärende. I ditt fall verkar det dock som att samma handläggare har tagit hand om överprövningen av ditt ärende, vilket jag förstår inte känns helt rätt. På IF:s hemsida finns det en del information om hur du överklagar ett ärende hos dem, den informationen kan du hitta här. Nästa steg för din del verkar vara att vända dig till IF:s kundombudsman med din överklagan. Fungerar inte det, kan du i ett senare skede vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). I sista hand kan du även få ärendet prövat i domstol.

Hur du bör gå vidare

Först och främst är mitt tips att vända dig till IF:s kundombudsman för att överklaga beslutet i ditt försäkringsärende. Kundombudsmannen är en oberoende och fristående avdelning inom försäkringsbolagen, och därför är det mer lämpligt att denne avgör ditt överklagande än att samma handläggare som tagit beslutet ska göra det.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Jonathan LengyelRådgivare