Överklaga anställningsbeslut av myndighet?
Fråga
Kan man överklaga anställningsbeslut fattade av regeringen? I det aktuella fallet beslut om anställning av ett rättsråd med placering på en ambassad (utlandsmyndighet) efter beredning av justitiedepartmentet.
Svar
Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.
Överklaga statliga anställningsbeslutAnställningsbeslut vid statliga myndigheter kan överklagas med stöd av anställningsförordningen 21 §, se här. Statens överklagandenämnd prövar överklagandet. Nämndens beslut kan inte överklagas.
Svaret är således ja - anställningsbeslutet kan överklagas.
Läs mer om överklagandenämnden på Kammarkollegiets hemsida här.
Vänligen,
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning