Övergår en allmän visstidsanställning till en tillsvidareanställning om man har haft olika befattningar?

Hej! Jag har haft en allmän visstidsanställning som maskinoperatör från april 2019. Nu i september blev jag befordrad till en mer omfattande tjänst som ingenjör. Denna tjänst är också en allmän visstidsanställning som varar till augusti 2022. Jag gick på min nya befattning utan uppehåll, och som jag har förstått LAS så har jag då rätt till fast tjänst från april 2021, något som min arbetsgivare dock sagt nej eftersom mina anställningar är olika befattningar. Stämmer det att jag därför inte har rätt till fast tjänst?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du nämner i din fråga omfattas denna situation av lagen om anställningsskydd (LAS). Enligt LAS övergår en allmän visstidsanställning till en tillsvidareanställning när en arbetstagare har varit anställd hos en arbetsgivare i allmän visstidsanställning i totalt mer än två år under en femårsperiod (5 a § första stycket första punkten LAS). Det spelar ingen roll om du har haft olika befattningar. Så länge båda anställningarna har varit allmänna visstidsanställningar ska din anställning övergå till en tillsvidareanställning. Dock övergår inte en allmän visstidsanställning till en tillsvidareanställning enligt 5 a § om du har fyllt 68 år (33 d § LAS). Men eftersom din arbetsgivare påstår att du inte har rätt till övergång på grund av olika befattningar och inte på grund av ålder så antar jag att så inte är fallet. Därför ska du har rätt till en tillsvidareanställning i april 2021. Om din arbetsgivare bryter mot detta så har du inte bara rätt till lön och andra förmåner som anställd utan även rätt till skadestånd om skada uppkommer till följd av detta (38 § första stycket LAS).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Erik AspRådgivare