Övergång till tillsvidareanställning.

Hej Lawline! Hur länge man kan gå med fortlöpande visstidsanställningar utan att bli fast anställd?? När har man rätt att få visstidsanställning konverterad till en tillsvidareanställning och sker detta med automatik? Jag har haft visstidsanställningar utan avbrott ”staplade” på varandra sedan 2011-02-01 fram till nu i nov. 2013, då jag meddelats att någon förlängning inte blir aktuell.! Den visstidsanställning jag nu är inne i startade 2013-01-01 och gäller året ut. Som jag ser det har mina sammanlagda visstidsanställningar varit längre än 2 år sammanhängande och då skulle en konvertering till tillsvidareanställning ”automatiskt” föreligga.? Det aktuella företaget har kollektivavtal med Innovations- och kemiarbetsgivarna. Själv har jag dessvärre inte varit medlem i facket, men ska det spela roll? Har inte företaget brutit både mot LAS och avtalet genom att inte ha konverterat mig till tillsvidareanställning utan behållit mig i en lagstridig anställningsform? Anser även att jag ska ha rätt till två månaders uppsägningstid eftersom jag ska räknas som tillsvidareanställ då beskedet om upphörande av anställningen mottogs. Vilka är mina rättigheter? Tacksam för snart svar!

Lawline svarar

Hej!

Kul att du vänder dig till Lawline för din frågor!

Enligt 5 § andra stycket LAS övergår en allmän visstidsanställning till en tillsvidareanställning om en arbetstagare under en femårsperiod varit anställd i en allmän visstidsanställning mer än två år. Även för vikarietjänster gäller två år. Övergången sker automatiskt.

En tillsvidareanställning kan i princip sägas att upphöra på grund av arbetsbrist eller på grund av personliga skäl. Vid arbetsbrist ska viss turordning följas, se 22 §. Vid uppsägning på grund av personliga skäl har arbetsgivaren en omfattande omplaceringsskyldighet i 7 § 2 st LAS innan uppsägningen är giltig. Omplaceringsskyldigheten är begränsad till den egna verksamheten och arbetsgivaren är inte skyldig att tillsätta nya tjänster.

Av informationen du ger så har du en anställning som har övergått till en tillsvidareanställning där uppsägningen varit ogiltig. Enligt 34 § kan du yrka på att uppsägningen ska vara ogiltig och enligt kan du 38-39 § § yrka på skadestånd.

LAS hittar du här.

Mitt förslag är att du går med i facket och förklarar din situation.

Hoppas mitt svar hjälpte!

Lawline RådgivareRådgivare