Övergång av vikariat till tillsvidareanställning och företrädesrätt

Hej! Jag blev 2011 anställd som timvikarie hos en bemanningspool inom vården hos kommunen. Allt gick bra och jag fick slutligen ett vikariat på 6 mån med möjlighet till förlängning. Eftersom kommunen bara tillät en anställning så fick jag sluta som timvikarie hos bemanningen under tiden. När vikariatet var slut i februari 2013 så meddelade min enhetschef att jag ej fick fortsätta då jag vid dåläget bara hade ca 15 dagar till gränsen för LAS dvs 360 dagar. De argumenterade för att jag saknade giltlig utbildning, men till saken hör att på samma arbetsplats fanns två timanställda som båda saknade utbildning och som hade haft löpande anställning under 5 respektive 2 år. Båda två jobbar kvar och det var aldrig på tal om att de skulle sluta. Jag hade aldrig blivit erbjuden att skriva på papper om företrädesrätt. Det var bara att packa ihop sina grejer och dra. När jag nu i efterhand kontaktar bemanningspoolen jag först var anställd hos för att skriva in mig som timvikarie, säger de att mina vikarietimmar är slut och jag får inte bli anställd igen. Vad har jag rätt till? Som det ser ut nu kommer ingen inom kommunen anställa mig de kommande 5 åren eftersom de då är "tvingade" att ge mig en fast anställning. Det är därmed MÅNGA arbetsmöjligheter som går till spillo. Vad bemanningen gör istället för att återanställa mig, är att anställa nya vikarier som tillåts jobba tills de når 360 arbetsdagar. Ingen har alltså utan formell utbildning, möjlighet att jobba speciellt länge.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om anställningsskydd hittar du i Lagen om anställningsskydd (LAS), se https://lagen.nu/1982:80.

Enligt LAS 5§ 2st så ska en anställning som vikarie hos samma arbetsgivare i sammanlagt två år under en femårsperiod övergå till att bli en tillsvidareanställning, så kallad ”inlasning”. Det är alltså inte 360 dagar utan 720 dagar som är gränsen (man brukar schablonisera en månad till 30 dagar för att underlätta uträkningen). Din anställning omvandlas alltså inte till en tillsvidareanställning om de låter dig jobba mer än 360 dagar.

Som utgångspunkt är en arbetsgivare dock fri att anställa vem man vill och du har därför ingen rätt att kräva att kommunen anställer dig igen trots att du inte är nära gränsen. Det finns visserligen ett undantag från huvudregeln i LAS 25§ om företrädesrätt men för att man som före detta anställd ska ha företrädesrätt till nya anställningar så krävs det bland annat att man har jobbat hos arbetsgivaren under minst tolv månader under en treårsperiod. Kanske är det den här 360-dagarsgränsen som din arbetsgivare syftar på?

Du verkar alltså tyvärr inte ha rätt att bli anställd igen eftersom du inte uppfyller kraven för att ha företrädesrätt.

Däremot så verkar kommunen ha gjort vissa misstolkningar kring de båda reglernas olika tidsgränser. Om de låter dig jobba mer än 360 dagar så innebär det som sagt endast att du har företrädesrätt till nya anställningar, inte att de är tvingade att ge dig en fast anställning.

Det stämmer inte heller att de måste vänta i fem år med att anställa dig igen för att inte vara tvingade att ge dig en tillsvidareanställning. Regeln är att man ska ha jobbat två år inom en period på fem år respektive att man ska ha jobbat tolv månader inom en period på tre år. Antalet dagar som du har kvar till respektive gräns ökar alltså successivt med tiden. Det du kan göra är att påtala de här misstolkningarna för kommunen och hoppas på att de därför går med på att anställa dig direkt igen eller i alla fall att inte vänta i fem år till nästa gång.

Observera att de här reglerna kan avtalas bort genom kollektivavtal så det kan gälla andra regler än de jag redogjort för ovan beroende på vilket kollektivavtal som gäller för dig. Jag tror att det är kollektivavtalet Allmänna bestämmelser 2013 som gäller för dig och det innehåller dessvärre inga relevanta avvikelser från lagen, se här https://vardforbundet.se/Documents/Kollektivavtal/Nationella/Kommun%20-%20Landsting%20-%20Region/H%C3%96K%2011/Allm%C3%A4nna%20best%C3%A4mmelser_Kollektivavtal_Kommun-landsting-region_%20130401.pdf

Med vänliga hälsningar

Pierre OlssonRådgivare