FrågaAVTALSRÄTTGåva28/12/2013

Överföring av egendom efter arv

Hej. Min mor har avlidit. Jag är enda barnet. Pappa avliden sedan länge. Jag vet att min mor vill ge sina två barnbarn pengar. Om de får dela på pengarna från försäljning av mors bostadsrätt (ca 700.000 kr) måste pengarna gå via mig eller kan pengarna sättas in direkt på deras konton? Skatt?

Lawline svarar

Hej!

Som du är inne på kan övergången av egendomen ske på olika sätt.

Du kan överföra egendomen till dina barn genom gåva. Antingen ger du bostadsrätten till dina barn eller så ger du pengarna från försäljningen. Om du ger barnen bostadsrätten som gåva är det de som ägare och därför måste skriva under avtal och betala vinstskatt. Om ni redan påbörjat försäljningen är det ett krångligt tillvägagångssättet då ni skulle behöva byta försäljare mitt i. I så fall bör du istället ge pengarna från försäljningen. Att tänka på är det då är du som blir skatteskyldig för vinstskatten, varför det kan vara bra att ha med i beräkningen när du ger pengarna till dina barn, till exempel genom att du sparar en del försäljningssumman till en eventuell vinstskatt.. Det är möjligt att föra över pengarna direkt till barnen, men det ändrar inte det faktum att du är skattskyldig. Barnen behöver inte skatta något då vi inte har någon gåvoskatt i Sverige.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare