Otillåtna och tillåtna tidsbegränsade anställningar

Hej, Jag har visstidskontrakt från 01/02/2013 till 31/01/2014 med 6 månader provanställning de 6 första månader. Nu erbjudar mig min chef ett nytt visstidskontrakt (1år) till 31/01/2015 med igen de första 6 månader provanställning. Är det laglit? Tack.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Avtal om tidsbegränsad provanställning får endast träffas för sex månader (6 § 1 st. lagen (1982:80) om anställningsskydd (LAS)). En arbetsgivare får inte upprepa en provanställning om det inte rör sig om helt andra arbetsuppgifter, med andra krav på arbetstagaren än de uppgifter som den första tiden som provanställd innefattade.

Efter det att prövotiden har löpt ut övergår anställningen i en tillsvidareanställning (6 § 2 st. LAS). Meningen är alltså att provanställning ska användas inför en tilltänkt tillsvidareanställning, och inte inför en visstidsanställning.

Har en provanställning övergått i en tillsvidareanställning gäller de vanliga reglerna om uppsägning och uppsägningstid i bl.a. 7-11 §§ LAS. Arbetsgivaren kan således endast säga upp en arbetstagare pga. personliga skäl om det anses sakligt grundat eller pga. arbetsbrist (om så är fallet måste turordningsregler iakttas). Vidare har du som arbetstagare rätt till en uppsägningstid om minst en månad.

Om ni avtalade om att du skulle anställas med en prövotid bör din anställning ha övergått i en tillsvidareanställning efter det att din prövotid löpte ut. Arbetsgivaren kan därför bara säga upp dig om en uppsägning är sakligt grundad eller om det föreligger arbetsbrist och du är den som måste gå enligt turordningsreglerna i 22 § LAS.

Uppsägning utan saklig grund ska på yrkande av dig som arbetstagare förklaras ogiltig (34 § LAS). Dessutom kan arbetsgivaren bli skadeståndsansvarig gentemot dig vid ogiltig uppsägning (38 § LAS).

Mitt råd är att du vänder dig till ditt fackförbund för mer hjälp om hur du ska gå vidare. Du kan även kolla om rättsskydd ingår i din hemförsäkring, vilket i så fall täcker de flesta kostnader som kan uppstå vid en rättslig prövning.

Skulle det vara så att det inte är avtalat om provanställning, utan enbart allmän visstidsanställning gäller att anställningen upphör vid kontraktets slutdatum. Om arbetstagaren arbetat hos arbetsgivaren i mer än 12 månader under de senaste tre åren måste arbetsgivaren meddela arbetstagaren senast en månad innan kontraktet löper ut om att anställningen inte kommer att förlängas (15 § LAS).

Skulle kontraktet vara ett tidsbegränsat anställningsavtal är det möjligt för arbetsgivaren att ”förnya” kontraktet och på nytt anställa dig genom allmän visstidsanställning. Om du under en femårsperiod haft en allmän visstidsanställd hos arbetsgivaren i sammanlagt mer än två år övergår anställningen till en tillsvidareanställning (5 § 2 st. LAS). Därefter gäller då de vanliga reglerna om uppsägning och uppsägningstid, som redogjorts för ovan.

LAS hittar du https://lagen.nu/1982:80

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare