Otillåten uthyrning.

Jag ska hyra en lägenhet i första hand men min blivande hyresvärd vill att jag ska betala kontant för att slippa betala skatt. Vad kan det ha för konsekvenser för mig?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du undrar vad konsekvenserna kan bli av att du hyr en lägenhet i första hand men endast betalar hyran kontant (för att hyresvärden ska undvika att betala skatt).

Skatteverket granskar företag som hanterar mycket kontanter för att kontrollera att företagen redovisar och betalar skatt för alla sina intäkter. Ersättning hänförlig till andrahandsuthyrning är bl.a. en skattepliktigt intäkt för hyresvärden (42 kap. 30-32 § IL). Om man är skyldig att betala skatt för hyresinkomster men medvetet väljer att inte göra detta kan man bli dömd för skattebrott till fängelse i högst två år (2 § SBL). Konsekvenserna för dig kan bli att bli att ditt hyreskontrakt förverkas till följd av att hyresvärdens kontrakt förverkas. Med det sagt avråder jag dig starkt från att hyra lägenheten även om det i första hand bör vara din hyresvärd som kan komma att behöva stå till svars för handlingen.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare