Otillåten provanställning + semester under provanställning

Hej, jag har nu jobbat på provanställning i över 6 månader. Nu har de inte avskedat mig utan istället förlängt min provanställning ytterligare 6 månader.

Har jag någon rätt till semester i sommar? Ska jag skriva på något nytt kontrakt?

Får olika svar överallt...

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag tänker frångå din fråga lite eftersom det låter som att din anställning utgör en otillåten provanställning. Enligt 6 § lagen om anställningsskydd (LAS) https://lagen.nu/1982:80 så kan en provanställning löpa i högst sex månader. Arbetsgivaren får alltså inte förlänga den ytterligare efter sex månader utan måste då antingen avsluta anställningen eller att anställningen övergår i en tidsbegränsad anställning eller en tilsvidareanställning. Då din arbetsgivare endast gett dig förlängd provanställning så bör presumtionen för tillsvidareanställning i 4 § LAS aktualiseras och du är numera tillsvidareanställd. Det innebär att du har ett starkt anställningsskydd och det kräver saklig grund för uppsägning.

Du bör uppmärksamma din arbetsgivare på att hen bryter mot lagen genom att överskrida maxtiden för provanställning på sex månader! Ett kontrakt behöver inte upprättas då anställningsavtal inte är formbundna, men det rekommenderas då det klargör anställningsvillkoren. Arbetsgivaren är också skyldig att ge skriftlig information om anställningen enligt 6c § LAS inom en månad från att anställningen inleds. Om arbetsgivaren skulle säga upp dig nu under din påstådda provanställning rekommenderar jag att du vänder dig till facket.

Vad gäller din semester så har du rätt till det enligt 1 § semesterlagen https://lagen.nu/1977:480 då du klassas som arbetstagare. Det spelar alltså ingen roll om du är provanställd eller tillsvidareanställd. Semesterlagen är dock semidispositiv och kan i viss mån frångås genom kollektivavtal om något sådant gäller på din arbetsplats.

Hur mycket semester du har rätt till beror på hur mycket du arbetat under semesteråret/intjänandeåret som för din del sträcker sig från 1 april 2013 till 31 mars 2014. Om du påbörjade anställningen innan 31/8-13 så kommer du ha rätt till 25 semesterdagar, men om du började efter det så har du bara rätt till 5 semesterdagar, 4 § SemL. Huruvida dessa kommer vara betalda eller inte beror också på hur mycket du arbetat under den tiden, 7 § SemL.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Matilda HellströmRådgivare