Ostabil vagn, men säljaren vägrar häva köpet!

Hej.

Vi beställde en barnvagn från en hemsida i Augusti-17. Och från det att vår son kom, December-17 har vi inte använt den speciellt mycket. Efter ca 2 månaders användning började hjulen bli snea så hela vagnen mer eller mindre sjönk ihop. Vi kontakta då butiken och fick skicka in den på reparation. Efter vi fått tillbaka vagnen från "lagning" återkom samma problem och vi bad om att få reklamera vagnen då vi inte kändes oss alls nöjda eller säkra med vagnen. Det fick vi inte utan vi fick alternativetatt skicka in vagnen på ännu en reparation, då dom ansåg att man inte kan reklamera pga "allmänt missnöje"..

Har vi ingen rätt att få reklamera vagnen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du handlar i egenskap av en privatperson från en näringsidkare blir Konsumentköplagen tillämplig. Förutsatt att din vara är felaktig när du får den har du som konsument rätt att kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet - enligt KKL 21 §. Men för att få åberopa att varan är felaktig måst du ha meddelat näringsidkaren inom 2 månader efter att du upptäckt felet i varan, se KKL 22 §; något som du verkar ha gjort.

Vad är då en felaktig vara?

I KKL 16 § står det föreskrivet vad du som köper varan kan förvänta dig när det kommer till varans egenskaper. Först och främst ska varan stämma överens med avtalet som du och näringsidkaren har, oavsett om detta är muntligt eller skriftligt. Förutom detta har du som konsument rätten till en vara som inte avviker från det du med fog kunnat förutsätta, detta framkommer ur 16 § 3 st. 3 p. Eftersom man som förälder måste kunna förutsätta att barnvagnens hjul rullar och är stabila skulle jag definitivt säga att det är fel i varan.

Mitt råd är att du tar kontakt med näringsidkaren igen och framför det som står här ovan. Om näringsidkaren fortfarande vägrar häva ert köp råder jag er att ta kontakt med den i er kommun ansvarige Konsumentombudsmannen, som förmodligen kan hjälpa er vidare.

Gratulerar till ert nya tillskott i familjen!

Vänligen,

Agnes AxelssonRådgivare