Oskydigt dömd begår brott som denne suttit inne för

Person A är misstänkt för att ha mördat person B. Person A blir oskyldigt dömd för mord på person B, som inte är död utan försvunnen. Efter avtjänat straff kommer person A ut och mördar person B.

Vad händer nu?

Lawline svarar

Hej!

Person A har enligt brottsbalken 3 kap. 1 §, efter att ha blivit frisläppt, gjort sig skyldig till mord och ska dömas för det. Det faktum att personen tidigare har blivit oskyldigt dömd innebär inte att straffet redan är avtjänat. Det kan däremot troligtvis påverka straffet på ett förmildrande sätt. Dessutom kan person A väcka skadeståndstalan mot staten och tillerkännas ekonomisk ersättning.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare