Orosanmälan till socialnämnden

Hej jag har blivit anmäld till socialtjänsten av mitt barns skola. Dom tror att jag har misshandlat min sambo, vilket jag inte har gjort. Mår dåligt över detta. Vad kan man göra? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 14 kap 1 § socialtjänstlagen (SoL) är en myndighet vars verksamhet berör barn och unga skyldiga att genast anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa. Socialnämnden är i sin tur skyldiga att enligt 11 kap 1 § SoL utan dröjsmål inleda en utredning av ärendet. Under socialnämndens utredning ska de beakta barnets bästa enligt 1 kap 2 § SoL.

Det är upp till socialnämnden att bevisa att ditt barn far illa och eventuellt anmäla brott till polismyndigheten. Således har du ingen skyldighet att bevisa motsatsen och du kommer betraktas som oskyldig så länge ingenting annat är bevisat. Det finns ingen möjlighet för dig att självmant stoppa utredningen. Min rekommendation är därför att du är tillmötesgående och samarbetsvillig med socialtjänsten så att ärendet snabbt kan bli klarlagt och därefter nedlagt. Anser socialtjänsten att det inte finns någon anledning att misstänka att ditt barn far illa kommer utredningen inte att fortlöpa.

Eftersom att omständigheterna inte stämmer finns det skäl att utreda om den person som angivit uppgifterna om misshandel gjort sig skyldig till brotten falsk angivelse eller falsk tillvitelse. Brotten framgår av 15 kap. brottsbalken (BrB) och handlar kortfattat om anmälningar som sker på falska grunder. Om du misstänker att uppgifterna uppsåtligen angetts på falska grunder är du välkommen att återkomma för att få mer information kring vad detta innebär och vad du kan göra för att gå vidare med ditt ärende.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Du är välkommen att återkomma om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Christoffer TolfRådgivare