Omvandla giftorättsgods till enskild egendom

Hej,

Min fråga gäller enskild egendom. Hur omvandlas gemensam egendom till enskild egendom?

Med vänliga hälsningar

Erik Heisl

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Gemensam egendom (giftorättsgods) kan omvandlas till enskild egendom i ett äktenskap genom att båda makarna skriver under ett äktenskapsförord. Där kan makarna då föreskriva vilken egendom som ska bli enskild och för vem. Ett äktenskapsförord ska vara skriftligt och undertecknat av båda makarna, det måste sedan registreras hos Skatteverket.

Även i ett samboförhållande så är det möjligt att genom ett samboavtal dela upp vilken egendom som ska vara gemensam och vilken som ska vara parternas enskilda. Ett samboavtal behöver inte registreras vid någon myndighet men ska även det vara skriftligt och undertecknat av båda.

Om du är intresserad av att upprätta ett äktenskapsförord eller samboavtal så erbjuder Lawline en avtalstjänst där du enkelt kan upprätta ett personligt avtal. Du kan läsa mer om det här: http://lawline.se/vara_tjanster/avtal

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare