Omvandla enskild egendom

Jag äger ett fritidshus med tomt som min mor gav mig som enskild gåva.

Gåvan skapades innan jag gifte mig. Är fortfarande gift .

Kan jag på nåt sätt "lösa upp den enskilda gåvan" till ett samägande ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt äktenskapsbalken (ÄktB) 7 kap. 3 § så kan makarna genom äktenskapsförord bestämma att enskild egendom ska vara giftorättsgods. Bestämmelserna för ett sedvanligt äktenskapsförord gäller alltså genom registrering av handlingen hos Skatteverket.

Lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare