Omprövning av myndighetsbeslut

Under vilka förutsättningar kan myndighetsbeslut omprövas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 27 § förvaltningslagen regleras omprövning av myndighetsbeslut. Däri framgår att om en myndighet finner att ett beslut som den har meddelat som första instans är uppenbart oriktigt på grund av nya omständigheter eller av någon annan anledning, så ska myndigheten ändra beslutet. Myndigheten ska ändra beslutet om det kan ske snabbt och enkelt och utan att det blir till nackdel för någon enskild part.

Det framgår också att omprövning kan ske även om beslutet överklagas (om inte klaganden begär att beslutet tills vidare inte ska gälla), men att skyldigheten att ompröva inte gäller om myndigheten överlämnat handlingarna i ärendet till en högre instans eller om det finns särskilda skäl mot att myndigheten ska ändra beslutet.

Sammanfattningsvis krävs det således att beslutet som myndigheten har meddelat är uppenbart oriktigt antingen på grund av nya omständigheter i ärendet eller av någon annan anledning är uppenbart oriktigt, samt att ändringen kan ske snabbt och enkelt och utan att det blir till nackdel för någon enskild part.

Vänliga hälsningar,

Anna NilssonRådgivare