Omplacering pga föräldraledighet

Hej. Min man är i dagsläget föräldraledig ca 25% och hans arbetsgivare har nu påtalat att det inte är förenligt med företagets bästa att han är föräldraledig och även ibland är hemma då barnen är sjuka. Nu vill de omplacera honom utifrån detta och jag undrar om de har rättighet till det? Tyvärr har han inte fått några givande svar kring detta i kontakten med facket.

Lawline svarar

Hej!

Enligt 16 § föräldraledighetslagen (se här) får en arbetsgivare inte missgynna en arbetstagare på grund av att hen väljer att ta ut föräldraledighet. Om omplaceringen är mot din mans vilja, har ett missgynnande skett. Enligt 24 § föräldraledighetslagen är det
din man som måste bevisa att omplaceringen har ett samband med föräldraledigheten. Det verkar som att företaget till och med angett att omplaceringen beror på föräldraledigheten och i ett sådant fall torde det inte vara svårt för din man att bevisa detta.

Av vad som framkommit av dina uppgifter verkar det helt klart att ett missgynnande skett, i ett sådant fall har din man rätt till skadestånd enligt 22 § föräldraledighetslagen. Ett alternativ till facket kan vara att kontakta diskrimineringsombudsmannen, www.do.se.

Lycka till!

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare