FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 06/12/2018

Omplacering i arbetet efter att ha suttit häktad

Hej,

Jag undrar en sak.

Om en person är misstänkt för ett brott och sedan får sitta häktad under utredningen och därför missar personen i fråga jobbet och då när personen kommer tillbaka till jobbet så säger arbetsgivaren att personen kommer att bli degraderad pga att denne har suttit häktat men dom sa att det inte spelade någon roll vad för brott personen hade begått utan just att personen har suttit häktad.

Så jag undrar får en arbetsgivare göra så?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

I din fråga förutsätter jag att personen har en tillsvidareanställning på heltid. Frågan regleras i fråga om lagen om anställningsskydd (LAS). Det är så att en arbetsgivare kan säga upp en arbetstagare på grund av två saker antingen arbetsbrist eller personliga skäl enligt 7 § LAS. Om en arbetsgivare vill säga upp en person på grund av personliga skäl måste arbetsgivaren först försöka finna ett annat arbete på arbetsplatsen som i första hand ska vara ett likvärdigt arbete, i andra hand ett arbete inom arbetsskyldigheten och i tredje hand vilket annat arbete som helst på arbetsplatsen. Detta enligt 7 § 2 st LAS.

Personliga skäl
Personliga skäl kan vara bland annat att arbetstagaren begått brott antingen i arbetet eller på fritiden. Där kan man tänkas sig att häktning också kan anses vara personliga skäl om anledningen av häktet är något som kan knytas till arbetet. Att ge ett klart svar utan att ha all fakta som varför personen blev häktad, hur länge den var borta från arbetet och vilken typ av arbete den har är svårt. Om det är så att det kan anses som personliga skäl har arbetsgivaren rätt att ge personen andra arbetsuppgifter.

Facket
Jag skulle rekommendera personen att vända sig till sin fackförening om den är medlem i en fackföreningen, för att få mer hjälp.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Signe LundgrenRådgivare