Omkostnadsbeloppet vid köp och arv av bostadsrätt

Min mamma köpte en bostadsrätt för 2050000 år 2007 . När mamma avled 2013 köpte jag ut mina syskon ur bostadsrätten för 2400000. Sålde bostadsrätten med vinst 2017 . Enligt mäklaren ska jag använda det min mamma köpte lägenheten för som anskaffningsvärde . Min fråga är om detta stämmer ? Mamma hade en uppskjuten reavinst som vi betalade när vi gjorde arvskiftet .

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Rättsläget

Jag kommer att använda begreppet omkostnadsbelopp istället för anskaffningsvärde.

1. Omkostnadsbelopp genom köp

Av 44 kap 14 § Inkomstskattelagen (IL) framgår att med omkostnadsbelopp avses utgifter för anskaffning ökade med utgifter för förbättring. Av 44 kap 13 § framgår att kapitalvinsten ska beräknas som skillnaden mellan ersättningen för den avyttrade tillgången och omkostandsbeloppet.

Förenklat: Om man har köpt en bostadsrätt för 1 000 000 kr, och säljer den för 1 500 000 kr, tas 500 000 kr upp som kapitalvinst och ska beskattas.

2. Omkostnadsbelopp genom arv/gåva

Av 44 kap 21 § IL framgår att om en tillgång förvärvas genom arv, testamente, gåva eller bodelning, inträder förvärvaren i den tidigare ägarens skattemässiga situation.

Förenklat: Om du säljer en bostadsrätt som du har ärvt av din mamma, sätts du i samma skattemässiga situation som hon hade varit i. Om hon således köpte lägenheten för 1 000 000 kr, och du säljer den för 1 500 000 kr, tas 500 000 kr upp som kapitalvinst och ska beskattas. Omkostandsbesloppet är alltså i denna situation 1 000 000 kr.

Din situation

Om jag förstår din situation rätt är båda dessa situationer aktuella i ditt fall. Du har förvisso genom ett köp förvärvat dina syskons andelar, men genom arv/testamente förvärvat din återstående andel i bostadsrätten.

Beträffande andelarna i bostadsrätten som dina syskon ärvde och som du köpte, är omkostnadsbeloppet det som stod i ert köpavtal. Men för den andel som du har ärvt av din mamma, måste du räkna omkostnadsbeloppet från vad din mamma köpte bostadsrätten för.

Hoppas att du fick svar på din fråga och att jag lyckades vara hyfsat pedagogisk. Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor eller att kontakta vår juristbyrå på info@lawline.se.

Carl Trolle OlsonRådgivare