Omkostnadsbeloppet vid gåva

Hej.

Jag har en bostadsrätt som jag köpte för 1.5 miljon.

Jag har tänkt att ge bort denna bostadsrätt till min son som är 20 år.

Jag undrar om min son får behålla ingångsvärdet på 1.5 miljon om han i framtiden säljer bostadsrätten.

Tacksam för svar!

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om sonen får använda det belopp du förvärvade bostadsrätten för vid beräkning av kapitalvinst vid en eventuell senare försäljning.

Hur man beräknar kapitalvinster regleras främst i 44 kapitlet Inkomstskattelagen (IL). Av 44:21 framgår att om en tillgång förvärvas genom gåva ska gåvotagaren inträda i gåvogivarens skattemässiga situation. Detta innebär att om din son (gåvotagaren) sedermera avyttrar bostadsrätten ska kapitalvinsten beräknas utifrån dina (gåvogivarens) utgifter för anskaffning och ev. förbättring (omkostnadsbeloppet).

Hoppas det var svaret du sökte!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare