FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt05/04/2018

Omfattas min reseförsäkring avbeställningsskydd på grund av psykiska besvär?

Hej. Jag köpte en Sydafrikaresa för 35.000:- Där ingick en reseförsäkring för 4000:-. Bokade av den pga psykiska besvär tre veckor i förväg. Mitt bekymmer: Jag hade vissa psykiska besvär redan halvåret före resan, Men jag var i sådant psykiskt skick när jag tecknade resan att jag då hade kunnat resa. Jag får inte ut något på min reseförsäkring, dvs 35.000! Bolaget hänvisar till "det finstilta" , att man inte får ha några besvär halvåret innan. Finns det något som kunde hjälpa mej? Kan jag gå vidare på något sätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vill inledningsvis beklaga situationen och är medveten om att det är högst besvärligt när det gäller inställda resor och försäkringsfrågor som kommer därefter.

Allmänt om reseförsäkring

Vid resa kan man ofta teckna försäkring vari ingår ett avbeställningsskydd som gäller om man måste avboka resan på grund av att man själv eller anhörig eller reskamrat före resan blir sjuk eller råkar ut för en olycksfallsskada. Efter en granskning av flera reseförsäkringar kan jag konstatera, att med olycksfallsskada avses kroppsskada, som drabbat den försäkrade ofrivilligt genom plötslig yttre händelse, alltså ett utifrån kommande våld mot kroppen. Däremot omfattas inte psykiska besvär. I vissa fall kan men även få ersättning för medicinsk invaliditet, vilket innebär att man drabbats av olycksfallsskada som medfört för framtiden bestående nedsättning av fysiska eller psykiska funktioner. Det ska dock vara en nedsättning av psykiska funktioner som beror på en fysisk olycksfallsskada, varför psykiska besvär inte omfattas heller i detta fall. Psykisk sjukdom som förvärras efter det att man bokat en resa medför alltså normalt att avbeställningsskydd eller reseförsäkring inte gäller.

Du nämner dock att bolaget anser att du inte kan få ersättning för att du haft psykiska besvär innan resan. Det verkar alltså vara som så, att din reseförsäkring omfattar psykiska besvär i viss mån. Eftersom det tycks vara så att din reseförsäkring omfattar psykiska besvär, bör det åligga resebolaget/försäkringsgivaren att bevisa att dina psykiska besvär förelåg när de påstår att de psykiska besvären förelåg. Som du säger så kunde du ju enligt din uppfattning resa. Jag kan emellertid inte uttala mig mer ingående avseende innebörden av din reseförsäkring, eftersom jag inte har tillgång till försäkringsvillkoren.

Rekommendation

Jag rekommenderar att du i första hand undersöker om din hemförsäkring omfattar avbeställningsskydd vid resa på grund av psykiska besvär. Jag rekommenderar även att du kontaktar Allmänna reklamationsnämnden. Myndigheten prövar opartiskt och kostnadsfritt tvister mellan näringsidkare(företag) och konsumenter. Denna anmälan till Allmänna reklamationsnämnden måste vara skriftlig.

Detta ingår visserligen inte i denna tjänst, men om du vill kan du e-posta din reseförsäkring till mig så kan jag granska den och återkomma med ett mer utförligt svar.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma till mig på pontus.schenkel@lawline.se!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare