Omfattas hitta.se och andra liknande företag av GDPR?

Hej!

Hur kommer det sig att exempelvis hemsidor som "merinfo", "hitta.se" och liknande kan lagra så pass mycket personuppgifter om folk? Krävs ett visst tillstånd eller hur fungerar det egentligen?

Tacksam för svar!

/A

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Informationen hemsidorna publicerar är ur en databas (en samling av information lagrad för automatiserad behandling). De hemsidor du hänvisar till (och flera andra) har ansökt om ett s.k. utgivningsbevis för sina databaser. För ett utgivningsbevis krävs bland annat att en ansvarig utgivare har utsetts och att överföringarna utgår från Sverige (1 kap. 9 § Yttrandefrihetsgrundlagen).

Hemsidor som har utgivningsbevis har ett grundlagsskydd som gör att de inte omfattas av dataskyddsförordningen GDPR. Förordningen tillåter att medlemsländerna gör undantag från reglerna om personuppgiftsbehandling om det är nödvändigt för att upprätthålla rätten till yttrandefrihet (Kapitel 9 Art. 85 GDPR).

Svaret på din fråga är att det krävs ett visst, som du beskriver det, "tillstånd" för att ha möjlighet att lagra och publicera de uppgifter som "merinfo", "hitta.se" m.fl. gör. Tillståndet utgörs av utgivningsbeviset och innebär att nämnda hemsidor inte omfattas av dataskyddsförordningen GDPR.

Vill du läsa mer om utgivningsbevis och hemsidor som de du frågar om rekommenderar jag att du läser frågor och svar om utgivningsbevis hos Datainspektionen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare