Omfattas Facebook grupper av Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL)?

Hur kommer det sig att olika "privata" facebook grupper menar att deras privata regler står över grundlagen om yttrandefrihet? Har dessa "privata grupper" verkligen laglig rätt att förbjuda yttrandefrihet på facebook genom att hänvisa till "privata regler"?

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svar

Yttrandefrihet handlar om att staten inte får begränsa någons rätt att göra sin röst hörd och denna rätt är skyddad genom exempelvis Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL). Det avgörande för din fråga är att det är "gentemot det allmänna" som (1 kap. 1 § YGL) garanterar yttrandefriheten. När det gäller yttrandefrihet mellan privatperson och privatperson skiljer sig detta från den yttrandefrihet som individer har mot samhället. En gruppadministratör på Facebook kan exempelvis välja vad som får och inte får publiceras i gruppen. Gruppadministratörerna måste ju svara inför Facebook och följa deras regler och policy. Om Facebook anser att gruppen som helhet inte följer deras policys är de därmed fria att ta radera gruppen. Följden blir att gruppadministratörer följer Facebooks regler och policy och inte YGL när de administrerar en Facebook grupp.

Det finns även andra inskränkningar i rätten att yttra sig, som bland annat förtal och hets mot folkgrupp (5 kap. 1 § och 16 kap. 8 § Brottsbalken). Att håna någon eller publicera hånande kommentarer är inte olagligt men kan vara något som inte stämmer överens med gruppen eller Facebooks policy.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare