Om uppsägning inkom 7/4 med tre månaders uppsägningstid, när upphör hyresavtalet?

Hyresavtal finns. Uppsägningstid 3 månader. Om upsägning inkommer idag 7/4 när upphör avtalet? Månad 6 eller 7?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom jag inte har någon information om ditt hyresavtal utgår jag först från att hyresavtalet ska upphöra vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen, då det är vanligast förekommande. Det innebär att om uppsägningen inkom idag 7/4 upphör hyresavtalet att gälla 1 augusti.

Om hyresavtalet däremot ska upphöra exakt tre månader efter uppsägningen och inte vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen, kommer hyresavtalet att upphöra 7/7 om uppsägningen inkom idag 7/4.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare