Om skuldsanering och utmätning för sambos

Hej,

Jag har stora skulder runt 1.000.000:- och överväger att ansöka om skuldsanering. Jag är sambo och vi har en bostadsrätt. Jag har tre barn, ett gemensamt med min sambo och två delad vårdnad dvs varannan vecka.

Hur påverkas boendet? Får vi behålla det? Jag bor i Stockholm så få ett annat boende är uteslutet i min situation.

Hon är inte skuldsatt utan bara jag.

Vad finns för möjligheter?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar nedan har jag besvarat din fråga både utifrån hur det ligger till vid förhållandet kring skuldsanering och vad som gäller för utmätning av er egendom.

Huvudsakligen är det så att det som är din skuld, är din skuld. Sambon ska således inte behöva ”drabbas” av din skuldsättning och ingen utmätning på hennes lön kan ske. Dock finns det andra saker som händer.

Det som finns i er bostad, anser kronofogden vara ditt och kommer kunna försöka utmäta det i och med din skuld, alternativt i den inledande processen till en skuldsanering. Det betyder att allt som inte tillhör de grundläggande behoven (sängar, kläder osv.) och som kan säljas med ett överskott, kan Kronofogden utmäta. Ett sätt att undvika detta är om din sambo kan, med kvitto eller något liknande, visa på att det var hon som införskaffade egendomen och att den var menad att vara hennes.

Vidare ser kronofogden på er ekonomiska förmåga gemensamt och inte bara på din, när ni bor som sambos. Det här får som resultat att när Kronofogden annars utmäter lön och då inte tar ut mer än att du ska kunna försörja dig själv och din familj, gör de nu bedömningen över hur mycket de kan utmäta på din lön i förhållande till hur mycket av de grundläggande behoven som kan tillgodoräknas ur hennes.

Angående frågan om bostadsrätten ska jag säga att Kronofogdemyndigheten ser väldigt restriktivt på att kräva att bostäder säljs för utmätning av skulder. Om det finns annan egendom som kan säljas och att ni exempelvis kan enas om en avbetalningsplan där lön utmäts föredrar de detta alternativ istället. Sen är det så att en bostadsrätt har ett värde som kan vara relevant för bedömning av om du kvalificerar för en skuldsanering. För att du ska kvalificera, måste du vara på sådant obestånd och så skuldsatt att du inte kan antas ha förmåga att betala dina skulder inom överskådlig tid, och det är skäligt att du beviljas en skuldsanering med hänsyn till dina personliga och ekonomiska förhållanden. Detta kan innebära att de anser att du har möjlighet att sälja bostadsrätten och köpa en billigare, alternativt flytta in i en hyresrätt istället. Som du säger är bostadsläget inte det mest givmilda i Stockholm, vilket fogden har översyn med, men ändå kan avslå din ansökan på. Hänsyn tas till att du ska kunna ha din familj boendes hos dig.

Slutligen vill jag tillägga att det inom ramen för socialtjänsten finns en verksamhetsgren som kallas budget-och skuldrådgivning. Din kommun är skyldig av lag att ha en sådan rådgivare och de kommer hjälpa dig med vägledningen vad rör dina skulder. Du kan komma i kontakt med din kommuns budget-och skuldrådgivare genom att kontakta antingen ditt socialkontor eller kommunens växel. Det viktigaste just nu är dock att du ser till att inte ta på dig mer skulder. Om du tar på dig skulder samtidigt som, eller efter, du är i processen om en skuldsanering har dina borgenärer, de du har skulden hos, rätten att neka en skuldsanering. Detta är också något du kommer diskutera med din budget-och skuldrådgivare. Det är också viktigt att du visar att du försöker anpassa dig efter din situation. För att en eventuell skuldsanering ska beviljas, måste du ha gjort dig av med det du skäligen kan och sålt sådan lös egendom du skäligen kan få ersättning att betala av dina skulder med, något som annars kommer kunna utmätas av kronofogdemyndigheten.

Jag önskar dig lycka till och hoppas du fått svar på dina funderingar.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare