FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt24/07/2017

Om rättens beslut att släppa gärningsmannen i väntan på dom talar för att gärningsmannen kommer att bli frikänd

Hej! Jag blev utsatt för en grov misshandel i år. Gärningsmannen blev häktad men släppt från rättegång i väntan på dom. Han gjorde en liten sinnes undersökning i häktet men ska ska i sin frihet göra en stor sådan. Betyder detta att han kommer att frikännas. Åklagaren sade att man hade omfattande bevisning mot honom men valde ändå att släppa honom på fri fot efter rättegången. Talar det för en friande dom?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är svårt att ge ett säkert svar på huruvida rätten släppte gärningsmannen på grund av att hen troligtvis kommer att bli frikänd. Å ena sidan kan det till viss del tala för en friande dom, men rättens beslut kan även bero på andra omständigheter som till exempel gärningsmannens ålder. Då jag inte har tillgång till omständigheterna i situationen kan jag inte ge ett närmare svar än så.

________________________________________________________________________________________________________

Om du anser att situationen fortfarande är oklar är du välkommen att återkomma på min mail anna.hovstadius@lawline.se.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare