Om någon har dött under oklara omständigheter, brukar personens anhöriga förhöras även om de inte är misstänkta för brott?

Hej, om någon har dött under oklara omständigheter, brukar man då förhöra personens anhöriga utan att de är misstänka för brott? Eller krävs att någon annan gör en polisanmälan för att den ska tas in till förhör? Jag tänker på i de fall man inte vet om det är en olycka eller mord/dråp.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Allmänt åtal

Mord regleras i Brottsbalken 3 kap 1 § (här). Dråp regleras i Brottsbalken 3 kap 2 § (här).Till att börja med faller mord och dråp under allmänt åtal. Det innebär att det inte krävs att någon gör en polisanmälan för att polisen ska inleda en utredning.

Förundersökning

En förundersökning ska inledas så snart det finns anledning att anta att ett brott har begåtts, se Rättegångsbalken 23 kap 1 § (här). Det krävs alltså bara att det finns anledning att anta att ett brott har begåtts, det behöver exempelvis inte finnas misstanke mot en viss person.

Om någon hittas död och omständigheterna är oklara kan det finnas anledning att anta att ett brott har begåtts. Då bör polisen inleda en förundersökning. Under förundersökningen kan misstankarna om brott stärkas, men det kan givetvis också visa sig att inget brott har begåtts, och då ska förundersökningen läggas ner.

Möjlighet att förhöra personer utan att de är misstänkta för brott

Polisen har möjlighet att förhöra personer upplysningsvis, det vill säga utan att de är misstänkta för brott. Under förundersökningen har polisen möjlighet att hålla förhör med var och en som kan ge upplysningar av betydelse, se RB 23 kap 6 § (här). Detta gäller oavsett om den som ska förhöras är misstänkt eller inte.

Vad du kan göra nu

Om du har fler frågor kan du ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag till fredag 10:00-16:00

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare