Om mened och myndighetsutövning vid förhör

Hej! En kommunanställd får information i sin tjänst om att hon/han fått reda på att en person har utsatt en annan person för ett brott.. Hon har berättat för målsägande att den misstänkta har erkänt för henne/honom och det står även med i en del utredningar att den misstänkte har erkänt det. Om den målsägande kallar in den kommunanställde som vittne, klassas det förhöret som myndighetsutövning? Om ja, begår hon/han tjänstefel om hon/han ljuger i förhöret?

Lawline svarar

Hej,

Myndighetsutövning innebär beslut eller faktiska åtgärder som är ett led i samhällets maktbefogenheter. I ditt fall utövar du således myndighetsutövning då du tar eller verkställer beslut  inom ramen för dina arbetsuppgifter som anställd hos kommunen. Gemensamt för dessa beslut inom myndighetsutövningen är i princip att de för den enskilde kommuninvånaren innebär förmåner, rättigheter eller skyldigheter i olika hänseenden.

Att vittna i en rättegång innebär inte myndighetsutövning och tjänstefel är endast aktuellt vid handlande genom myndighetsutövning.

Dock kan lämnandet av osann uppgift under rättegången, efter att ed avlagts (obligatoriskt),  betraktas som mened; ett brott som ger böter eller fängelse upp till 6 månader (se 36 kap. 11-13§§ Rättegångsbalken om plikten för vittnen att avlägga ed samt 15 kap. 1§ Brottsbalken om brottet mened).

Rättegångsbalken hittar du https://lagen.nu/1942:740#K36.

Brottsbalken hittar du https://lagen.nu/1962:700.

Vänligen,

Olle AnderssonRådgivare