om man spottar något i ansiktet under Coronapandemin?

Hej! De e så att jag jobbar som ordningsvakt o blev spottad rakt i ansiktet av en man.

Undrar vad lagen säger nu om det under Corona tid

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det kan utgöra ett brott att spotta någon i ansiktet, och om det ändrats under pågående Coronapandemi.

Det finns ett fåtal fall under det senaste året där personer blivit spottade i ansiktet av personer som hävdar att de har haft Corona.

Som utgångspunkt utgör handlingen att spotta något i ansiktet ett ofredande (4 kap. 7§ brottsbalken), och mot ordningsvakt skulle jag säga att det utgör förgripelse mot tjänsteman (17 kap. 2§ brottsbalken). Men till misshandel kan man även bli dömd, om man uppsåtligen tillfogar annan sjukdom (3 kap. 5§ brottsbalken). Har man inte blivit smittad, men personen hade Corona skulle det kunna utgöra brottet försökt till misshandel. Men det förutsätter sannolikt att personen som spottat faktiskt har Corona och var åtminstonde likgiltig inför att smitta någon med det. Om man inte kan visa uppsåt, kan man bli dömd för oaktsamhetsbrottet vållande till sjukdom (3 kap. 8§ brottsbalken).

Det är svårt för mig att avgöra vad detta kan vara frågan om, utifrån informationen du lämnat. Men jag skulle säga att det oberoende av Corona utgör brottet förgripelse mot tjänsteman alternativt ofredande. Det är svårt för mig att säga om Coronapandemin bidragit till någon ändring i praxis kring bedömningen av sådana fall som du beskriver, men det har varit ett fåtal domar som behandlat bland annat poliser som blivit spottade på. Dock tror jag att en grövre misstanke än ofredande förutsätter att personen vet om att den är sjuk, och att hen har uppsåt eller åtminstonde är likgiltig inför att smitta annan genom att spotta på den. Annars kan det utgöra ett oaktsamhetsbrott. Men spontant skulle jag säga att polisen och domstolar nog ser stängare på dessa situationer nu, än innan Coronapandemin. Polisen har inlett misstanke om försök till grov misshandel i minst ett fall där en person har spottat och hostat mot personer och hävdat att man är smittad av Corona. Lagen har generellt inte ändrats något i övrigt aveende brottsliga gärningar, mig veterligen.

Hoppas du fått någon vägledning i dina frågor! Om jag misstolkat din fråga är du välkommen att skriva igen så ska vi försöka svara bättre!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare