Om man blir frigiven kort efter en anhållan. Vad händer där efter?

Om man blir frigiven kort efter en anhållan. Vad hander där efter?.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad innebär en anhållan?
Bestämmelser om anhållan finns i Rättegångsbalken (RB). Om en person ska bli anhållen eller inte beslutas av en åklagare. Anhållandet innebär att en person som gripits misstänkt för brott tillfälligt frihetsberövas, alltså spärras in. För att åklagaren ska ha grund att anhålla någon krävs att:
- det behövs ytterligare utredning om det misstänkta brottet innan personen kan släppas fri, eller
- det brott personen är misstänkt för är så allvarligt att det finns anledning att häkta personen (RB 24 kap. 6 §).

Vad händer efter anhållan?
En person får vara anhållen som längst till kl. 12 den tredje dagen efter att åklagaren beslutade om anhållande. Därefter måste åklagaren antingen begära till tingsrätten att den anhållne ska häktas eller släppa den anhållne fri (RB 24 kap. 12 §).

Om man blivit frigiven kort efter anhållan har alltså åklagaren troligtvis bedömt att det inte finns anledning att häkta personen. Personen är därmed inte inspärrad längre men detta behöver inte betyda att personen är friad från misstanke om brottet.

Vad som i princip händer efter denna frigivning är att åklagaren antingen väljer att väcka åtal eller att inte väcka åtal mot personen när förundersökningen är klar. Vanligt när man blir frigiven kort efter en anhållan är dock att åklagaren anser att det inte finns tillräckligt med bevis för att den anhållne har begått brottet i fråga och att denne därför inte kan åtalas. Både den som är misstänkt för brottet och den som blivit utsatt för brottet blir meddelade om vad åklagaren beslutar i åtalsfrågan.

Sammanfattningsvis om man blir frigiven kort efter en anhållan kan åklagaren fortsätta förundersökningen för brottet och väljer därefter att antingen väcka åtal eller att inte väcka åtal mot personen.

Om man är osäker på vad som händer i brottsutredningen rekommenderar jag att man hör av sig till någon man haft kontakt med inom polisen eller åklagarmyndigheten för information om situationen. Har du ytterligare funderingar är du också välkommen att återkomma och ställa en ny fråga.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare