FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess30/11/2018

Om man är misstänkt för ett brott, kan andra myndigheter se det vid t.ex. värvning?

Hej.

Har myndigheter så som Försvarsmakten och Hemvärnet tillgång till polisförhör och liknande innan ett brott man är misstänkt för är uppklarat och ev. blir offentliga handlingar? Frågar eftersom att dom alltid kollar upp brotts- occh misstankesregister vid värvning. Alltså, skulle man rent teoretiskt behöva nämna ett eventuellt brott i en rekryteringsintervju med Försvarsmakten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! I den situation som du beskriver blir det framförallt misstankeregistret som blir aktuellt då belastningsregistret enbart för register då man blivit dömd för brott (3 § belastningsregisterlagen).

Om en person är skäligen misstänkt för ett brott så hamnar uppgifter om detta i misstankeregistret (1 § misstankeregisterlagen). Inte misstankar om alla brott hamnar i registret utan enbart brott där fängelse finns med i straffskalan (3§ misstankeregisterlagen). Med skälig misstanke ska förstås att det ska finnas konkreta omständigheter av viss styrka som tyder på att den misstänkte begått brottet.

Mitt svar blir alltså att det beror på vilket brott det rör sig om och vilken grad av misstänkt personen var.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare