Om målsägande inte vill ange brottet till åtal

Får polisen upprätta en anmälan gällande ett angivelsebrott trots att målsägande uttryckligen inte velat ange brottet till åtal samtidigt som det INTE är påkallat ur allmän synpunkt? Även förutsatt att målsägande är myndig etcetera.

Om anmälan får upprättas, får i så fall även förundersökning inledas utifrån samma förutsättningar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Förundersökning
Om det finns en misstanke om att en person har begått ett brott, så MÅSTE polisen inleda en förundersökning (23 kap. 1 och 3 §§ Rättegångsbalk). Endast i undantagsfall får polisen låta bli.

Så fort det finns en skäligen misstänkt, dvs. då mycket talar för att en viss specifik person har utfört en brottslig handling, så tar en åklagare över förundersökningen. Om åklagaren finner sig ha tillräckliga bevis för att personen ska fällas i domstol ska åklagaren väcka åtal (20 kap. 6 § Rättegångsbalk).

Väcka åtal
Utgångspunkten är precis som du säger att åklagaren får åtala för vissa brott som anses lite mindre allvarliga endast om målsägande angett att hen vill att åtal ska väckas, eller om det är påkallat ur allmän synpunkt. Dessa brott kallas angivelsebrott och kan exempelvis vara oaktsamhetsbrott, och måste alltså uttryckligen stå i slutet av varje kapitel i lagen där brottet kan utläsas (exempelvis 3 kap. 12 § Brottsbalk).

Om det är påkallat ur allmän synpunkt avgörs av åklagaren själv. Man tar då hänsyn till brotts svårighet, art och syftet med att handlingen är förbjuden. Även målsägandes inställning ska tas i beaktning. Om åklagaren tycker det är lämpligt att åtala kan hen alltså gör det utan målsägandes medgivande, om åklagaren inte finner det lämpligt kan hen besluta att inte väcka åtal.

Sammanfattningsvis..
så har alltså enskilda personer ganska litet utrymme att påverka huruvida förundersökning inleds, åtal väcks och senare konsekvenser. Om målsägande dock inte vill gynna en lagförande process kan det ju dock bli svårt för polis/åklagare att hitta vittnen och bevis för att den misstänkte faktiskt gjort sig skyldig till brottet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Sara HillRådgivare