Om jag slår tillbaka i självförsvar och personen dör, vad händer med mig då?

om jag hamnar i bråk med annan individ och de var individen som började och när vi slåss så boxar jag honom i ett känsligt ställe utan att jag visste det och individen dör efter slagsmålet . vad händer med mig då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Händelsen som du beskriver kan vara brottslig och straffbar. Brott som rör fall när någon dödas eller fysiskt skadas på olika sätt finns främst i brottsbalken (BrB) kapitel 3. Jag kommer först beskriva de brott som skulle kunna bli aktuella där, och sen ifall nödvärn eller annan grund för ansvarsfrihet skulle kunna komma i fråga i ditt fall.

Brotten som kan bli aktuella i brottsbalken kapitel 3

-Mord och dråp (BrB 3 kap 1-2§) kan bli aktuellt när du dödat någon, men det krävs att du har "uppsåt" till ditt brott. Med "uppsåt" menas i princip att du ville döda individen när du slog honom/henne, vilket du inte gjorde. Det är åklagaren som i så fall ska bevisa att du hade uppsåt. I och med att det var individen som attackerade dig och att individen dog på grund av slag på "känsligt ställe", kan det eventuellt bli svårt för åklagaren att visa detta. Du kommer alltså antagligen inte dömas för dessa brott i domstol.

-Vållande till annans död (BrB 3 kap 8§) kan också bli aktuellt när du dödat någon. För detta brott krävs inte uppsåt utan "oaktsamhet". "Oaktsamhet" betyder att du genom ett oförsiktigt agerande orsakat individens död. Att slå någon våldsamt i slagsmål kan alltid ses som oaktsamt, du bör i så fall kunna räkna med risken att personen skadas allvarligt eller till och med dör. Om du däremot endast slår personen på ställe du verkligen inte kunnat räkna med att någon normalt dör av, till exempel foten, så kanske det inte är oaktsamt. Som utgångspunkt kan du alltså anses skyldig till vållande till annans död. Men även här är det åklagaren som ska visa att det var fråga om oaktsamhet.

-Misshandel (av olika grad, BrB 3 kap 5-6§), som kan kombineras med vållande till annans död. Krävs att du hade "uppsåt" att slå någon, det vill säga ville slå individen och ge den skador. Det kan man ju säga att du ville, att du ville skada individen så att denne sedan inte skulle kunna skada dig (återkommer att du gjorde det i självförsvar längre ner i texten). Det är som sagt åklagaren som ska visa att du hade uppsåt.

Invändning om nödvärn ändå kan befria dig från ansvar

För att göra sig skyldig till brott som vållande till annans död och misshandel, krävs dock att du inte hade någon omständighet som ändå gör att dina handlingar är okej. Vad som skulle kunna komma i fråga är så kallat "nödvärn" (BrB 24 kap 1§). Nödvärn betyder här i princip självförsvar. Detta kan bli aktuellt eftersom att individen börjat slå dig och du slog tillbaka endast för att skydda dig från individens angrepp. Det krävs att din handling inte var oförsvarlig, vilket skulle kunna vara fallet om individen till exempel ger dig en lättare örfil och du till svar slår tillbaka på personen med dödligt våld. Men förutsatt att ni varit i slagsmål och du svarat på någorlunda samma sätt som individen slagit dig på, så borde inte ditt slag vara oförsvarligt. Jag tycker därför att nödvärn skulle kunna bli aktuellt i situationen och att du därför som utgångspunkt inte ska dömas för brott.

Vad får du för straff om du döms för brotten?

-Dömmer domstolen dig för misshandel (BrB 3 kap 5§), kan du få ett fängelsestraff på upp till 2 år. Är det grov misshandel (BrB 3 kap 6§), kan du få ett fängelsestraff på mellan 1,5 och 6 år.

-Dömmer domstolen dig för vållande till annans död (BrB 3 kap 7§), kan du få ett fängelsestraff på upp till 2 år. Är det grov vållande till annans död, kan det bli mellan 1 och 6 år.

-Om du döms för både misshandel och vållande till annans död, ska du få ett kombinerat straff för båda brotten (BrB 30 kap 3§). Ditt fängelsestraff kanske då kan bli lite längre än vad du skulle fått om du dömts för varje brott för sig, men kortare än om domstolen tagit det ena straffet plus det andra straffet (BrB 26 kap 2§).

-Du kan då också bli tvungen att betala skadestånd till den dödes anhöriga (skadeståndslagen 2 kap 1§ och 5 kap 2§).

-Du få räkna av den tiden du suttit häktad från den fängelsetid du i så fall döms för (lag (1974:202) om beräkning av strafftid m.m. 19§).

Vad som kan hända i situationen sammanfattningsvis:

-För de flesta brott krävs uppsåt eller oaktsamhet, vilket du kan mena att du saknade när du slog personen. Speciellt uppsåt kan bli svårt för en åklagare att bevisa.

-Nödvärn skulle kunna vara en grund för ansvarsfrihet, att du inte ska dömas för brotten och slippa straff.

-Om domstolen inte menar att att det kan vara fråga om nödvärn här, så är det troligast att domstolen dömer dig till misshandel och/eller vållande till annans död, beroende på hur fallet ser ut. För dessa brott kan fängelse bli aktuellt.

-Om du döms kan du få fängelse och betala skadestånd.

Om ditt exempel inte är påhittat utan verkligt, kan du ha rätt till försvarare (advokat) om du är misstänkt för ett allvarligare brott (rättegångsbalken 21 kap 3a§). Jag skulle rekommendera dig att begära advokat i så fall, om du inte redan har en.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Oscar JanssonRådgivare