FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 25/04/2018

Om jag är timanställd på ett företag vad har jag då för uppsägningstid?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I lag om anställningsskydd ses inte "timanställning" som en riktig anställningsform. Att vara timanställd innebär att du blir anställd vid varje enskilt arbetstillfälle och i ett sådant läge finns ingen uppsägningstid. Om du inte längre vill jobba på företaget behöver du inte tacka ja till fler pass och om arbetsgivaren inte vill att du jobbar kvar kan hen låta bli att boka in dig på fler arbetspass.

Kort sagt har du ingen uppsägningstid då anställningsavtalet ingås vid varje enskilt arbetstillfälle och upphör efter varje enskilt arbetstillfälle.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare