Om jag är ledig för vård av barn, är det semestergrundande?

Om jag är ledig för vård av barn är det semester grundande , min dotter är ensamstående så därför har jag vabbat mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Normalt tjänar du inte in semester när du är frånvarande från arbetet. Det finns dock vissa undantag som innebär att dina frånvarodagar räknas som semesterlönegrundande. Förutsättningarna för att dina frånvarodagar ska räknas som semesterlönegrundande är du ska ha rätt till tillfällig föräldrapenning för vård av ditt barn vilket skiljer sig åt beroende på hur gammal ditt barn är. Nedan kommer jag att gå igenom de olika förutsättningarna för tillfällig föräldrapenning för vård av ett barn.

Föräldrapenning enligt 13 kap. socialförsäkringsbalken (SFB)
- En förälder har rätt till tillfällig föräldrapenning för vård av ett barn, som inte har fyllt 12 år, om föräldern behöver avstå från förvärvsarbete i samband med sjukdom eller smitta hos barnet, 13 kap. 16 § SFB.
- En förälder har rätt till tillfällig föräldrapenning för vård av ett barn, som har fyllt 12 men inte 16 år, om det är styrkt att barnet är i behov av särskild tillsyn eller vård på grund av sjukdom, 13 kap. 22 § SFB. Notera här att barnet ska vara i behov av särskild tillsyn eller vård på grund av sjukdomen.
- Föräldrar till ett allvarligt sjukt barn som inte har fyllt 18 år har rätt till tillfällig föräldrapenning när de behöver avstå från förvärvsarbete för vård av barnet, 13 kap. 30 § SFB. Notera här att barnet ska vara allvarligt sjukt.

Semesterlönegrundande frånvaro
Förutsatt att åldern och övriga "krav" under någon av ovanstående punkter är uppfyllda har du rätt till tillfällig föräldrapenning för vård av ditt barn och därmed är din frånvaro från arbetet semesterlönegrundande om frånvaron under intjänandeåret inte överstiger 180 dagar för dig som ensamstående förälder. Detta framgår av 8 § 1 stycket föräldraledighetslagen och 17a § 1 stycket 1 punkten semesterlagen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare