Om ett hyresavtal sägs upp innan det börjat gälla måste hyresgästen fortfarande betala hyra för uppsägningstiden?

Hej!

Vi hade skrivit kontrakt på ett hyreshus från 1 dec 2018 med tre mån uppsägningstid.

Fick möjlighet att köpa hus och är inte längre i behov att hyra huset.

Meddelade hyresvärden igår, 10 sep, ang detta.

Vad gäller?

Blir vi skyldiga att betala för tre mån? En månad eller ingen alls?

Lawline svarar

Hej, kul att du vänder dig till oss på Lawline!

Avtalet
Uppsägningstiden på tre månader är en normal uppsägningstid. Den stämmer överens med vad som är angivet i Jordabalken 12 kap och gör inte att hyresavtalet skulle vara ogiltigt eller att du skulle kunna slippa uppsägningstiden.

Uppsägning innan avtalet börjat gälla
Hyresavtalet hade gått att säga upp direkt utan uppsägningstiden om det hade varit något fel på huset som du skulle hyra, se Jordabalken 12 kap 6 §. Då detta inte är fallet här så kan du inte säga upp hyresavtalet med omedelbar verkan.

Men de tre månaderna börjar löpa direkt när du säger upp hyresavtalet och inte vid tillträdet, se Jordabalken 12 kap 5 §.

Den tiden av uppsägningen som överlappar med den avtalade hyrestiden kommer du behöva betala hyra för. Då du sa upp hyresavtalet den 10e september kommer du behöva betala 1 månadshyra, se Jordabalken 12 kap 5 §.

Sammanfattning
Uppsägningstiden börjar löpa direkt när du sa upp hyresavtalet. detta leder till att du kommer att behöva betala en månadshyra,och inte tre.

Mitt råd är att prata med hyresvärden och förklara, det kan vara så att ni kan komma fram till en lösning gemensamt så att du inte behöver betala någon hyra alls.

Hoppas svaret var till hjälp!

Vänliga hälsningar

Malin WaldénRådgivare